Växter

Innan vi började bygga vårt ekosystem var vi tvungna att planera så noga som möjligt. Det första vi diskuterade var vilka växter vi ville ha. Vi var alla överens om att växterna skulle vara så gröna som möjligt eftersom att det tyder på att de har mycket klorofyll. På en av våra lektioner så fick vi i uppdrag att ta med oss ett löv som vi sedan skulle få kolla på i ett mikroskop. Man kunde då se växtcellerna på bladet och ju grönare de var desto mer fyllda med kloroplaster var dem. 

 

 Nedanför är det en närbild på hur växtceller ser ut.

 

(http://www.ehinger.nu/undervisning/index.php/kurser/biologi-1/lektioner/cellbiologi/2580-nagra-olika-celltyper-och-cellstrukturer.html?start=4)

 

Varför är det bra med klorofyll då?

Jo, i växtcellen finns det så kallade kloroplaster som är fyllda med det gröna ämnet klorofyll. Med hjälp av klorofyllen kan kloroplasterna fånga upp ljusenergi som omvandlar koldioxid(CO2) och vatten(H2O) till glukos (även kallat dextros/druvsocker) och syret vi andas (O2). (Iris biologi 1 av Anders Henriksson)

Det är denna tillverkning som kallas fotosyntes. Glukos är ett av de viktigaste kolhydraterna för djur och växter och det används som energikälla. (http://sv.wikipedia.org/wiki/Glukos)

Detta är därför en av anledningarna till att vi ville ha växter som var gröna.

Vi bestämde oss för att gå ut på skolans område för att samla växter på grund av att vi ville ha en sammanhållning inom gruppen och nära till växterna. Då kunde vi plantera dem när dem var som ”färskast”.

Det slutade med att vi plockade fibblor som liknade maskrosblad, renfana och kirskål och planterade i vår ekosystem-burk. Vi valde även att ta två grästuvor ifrån Staffanstorpstation och en gräslök från en trädgård i Veberöd.

 

 

Ekologi

Vi har fått i uppgift att bygga ett ekosystem i en burk och vill börja med att berätta vad definitionen av ekologi är. Ekologi: Samspelet mellan organismer och miljö. 
Definitionen av ett ekosystem: i varje ekosystem finns producenter, konsumenter och nedbrytare. Även kallade biotafaktorer. Det finns även miljöfaktorer t.ex vatten, värme, näringsämnen osv. Dessa kallas för abiotafaktorer.
I ett ekosystem måste näringsämnena cirkulera och energin måste flöda hela tiden för att allt levande ska förbli levande. (fakta från lärarens anteckningar)
 
Det ska helst innehålla mer växter än djur på grund av näringspyramiden. Det är bara 10 procent av producenternas biomassa som förstahandskonsumenterna kan utnyttja och i sin tur kan andrahandskonsumenterna använda 10 procent utav förstahandskonsumenternas biomassa (energi) osv. (Iris Biologi 1 av Anders Henriksson, sid 247)
 
 
 
 
 Här ovan är ett exempel på en näringspyramid.
 
(bild från: http://www2.landskrona.se/kommun/miljo/hav/havet/htm/olikahav.htm )

ekosystemet.blogg.se

Vi har en uppgift här på polhemskolan att göra ett ekosystem och dokumentera det som händer efter hand.

RSS 2.0